De 'kleine' ondernemer & HR

Uw HR zaken goed geregeld

Hoe heeft u uw HR-zaken geregeld?

Een goed HR-beleid, gemotiveerde medewerkers, werving & selectie, arbeidsvoorwaarden, functioneren, beoordelen, opleiden, verzuimmanagement, ingewikkelde ontslagzaken... en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit zijn werkzaamheden waar de 'kleine' ondernemer met personeel dagelijks mee te maken heeft.

De meeste ondernemers met een personeelsbestand van 1-30 medewerkers hebben namelijk geen 'eigen' HR Professional in dienst die deze zaken uit handen neemt. Deze ondernemer 'mag' de HR-zaken dagelijks zelf proactief benaderen, begeleiden en oplossen. Niet alleen een tijdrovende klus maar ook een klus waarbij de ondernemer vaak tegen onvoldoende inhoudelijke vakkennis aanloopt. Dit maakt het soms lastig om deze zaken op een effectieve wijze en ook nog eens volgens 'de regeltjes' van onze wetgeving te behandelen. Hieraan gaat vaak veel tijd verloren en de frustraties omtrent dit soort onderwerpen kunnen daardoor soms hoog oplopen.

 

De situatie: 

De ondernemer in deze kwestie heeft het bedrijf vaak zelf opgericht. Misschien eerst als zelfstandige zonder personeel (ZZP-er), is daarna gaan uitbreiden en heeft langzaamaan, of misschien zelfs wel in heel korte tijd, personeel in dienst genomen. De onderneming is gegroeid maar heeft op het gebied van Human Resources geen medewerker in dienst. Dit kan verschillende redenen hebben maar vaak is de reden dat de ondernemer deze zaken altijd goed zelf heeft weten te managen en er simpelweg geen budget voor is. Deze HR-medewerker levert namelijk niet 'direct' geld op voor de onderneming en lijkt daardoor alleen maar een extra kostenpost te zijn. De ondernemer kiest er daarom voor om de HR-zaken zelf te managen.

 

Meer tijd voor uw 'core business' ?

De ondernemer draagt de verantwoordelijkheid voor de correcte uitvoering van het HR-beleid en dient alle strategische, tactische en operationele HR-taken zelf uit te voeren. De tijd die de ondernemer hieraan kwijt is kan niet besteed worden aan het uitoefenen van zijn/haar oorspronkelijke beroep, de 'core business' van de onderneming. En dat is erg jammer. De ondernemer is, ondanks haar goed gekwalificeerde personeel, vaak nog de kern, de belangrijkste schakel in de onderneming. De taak of rol van de ondernemer in het bedrijf is nog steeds 'de' reden dat klanten graag zaken doen met deze onderneming. Wanneer de ondernemer de HR-taken zou uitbesteden blijft er meer tijd over om te kunnen besteden aan waar het in het bedrijf echt om draait: 'Het verkopen van de dienst of het product waar de onderneming succesvol in is', 'het behouden van de bestaande klanten/relaties en het uitbreiden hiervan evenals het uitbreiden van het producten- of dienstenpallet.

 

Toch uitbesteden, hoge kosten?

In sommige gevallen zien we deze ondernemer wel een aantal HR-zaken uitbesteden. Bijvoorbeeld wanneer zich een lastige verzuimzaak voordoet of voor het opzetten van een beoordelingssystematiek.  Externe samenwerkingspartners zoals de bekende Boekhouder of Advocaat worden ingeschakeld en tegen een prachtig uurtarief worden deze zaken uit handen genomen van de ondernemer. Voor de Boekhouder en de Advocaat zijn deze werkzaamheden echter ook niet altijd hun 'core business' maar zij kennen de ondernemer, hun trouwe klant, en willen hem/haar graag van dienst zijn. Heel loyaal en vertrouwd maar zij hebben daardoor misschien wel meer tijd nodig om deze zaken goed te kunnen behandelen. Het aantal uren wat gefactureerd wordt aan de ondernemer loopt daardoor misschien wel onnodig op. Gevolg: een hogere factuur voor de ondernemer.

 

Een HR Professional inzetten, waarom?

De 'kleine' ondernemer kan dus zowel tijd als geld besparen door de tijdrovende HR-zaken uit te besteden. Er blijft meer tijd over voor het uitoefenen van zijn/haar oorspronkelijke beroep: de 'core business' van de onderneming. Gevolg: meer opbrengsten! En wanneer de ondernemer er ook nog eens voor kiest om deze zaken uit te besteden aan een HR Professional zal de onderneming flink besparen op de kosten omdat het gemiddelde uurtarief van een HR Professional nou eenmaal lager is dan het gemiddelde uurtarief van bijvoorbeeld een Boekhouder of Advocaat. Gevolg: lagere kosten! Omdat de HR Professional de werkzaamheden in minder tijd kan, omdat dit wel zijn/haar expertise is, zullen het aantal gefactureerde uren ook nog eens naar beneden gaan. Gevolg: lagere kosten!

 

Conclusie:

Door de inzet van een HR Professional, of dit nu op ad hoc of structurele basis is, zullen de bedrijfsresultaten omhoog gaan en de kosten van de onderneming omlaag gaan. WIN-WIN!

 

Wilt u weten wat een HR Professional kan betekenen voor 'UW' organisatie? Neem contact met mij op via: info@marchavanzuilen.nl en neem eens een kijkje op mijn website: www.marchavanzuilen.nl. Telefonisch kunt u mij bereiken op: 06 14 38 10 09.

 

Ik ben u graag van dienst.

 

Marcha van Zuilen

HR Advies & Interim Management

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Terrell Felipe (donderdag, 02 februari 2017 17:00)


    Everything is very open with a very clear description of the challenges. It was definitely informative. Your website is extremely helpful. Thanks for sharing!

  • #2

    Nicole Serafini (donderdag, 02 februari 2017 17:05)


    I really like looking through an article that will make people think. Also, thanks for allowing me to comment!

  • #3

    Belkis Dudek (donderdag, 02 februari 2017 23:11)


    You made some really good points there. I checked on the net to learn more about the issue and found most people will go along with your views on this web site.